Sunday, 21 September 2014

Lawan Kebathilan yang bersarang dalam Jemaah bergerak yang BATHIL

Ketika Nabi Muhammad saw bertanya kepada sahabat tentang sesuatu, mereka akan menjawab bahawa hanya Allah dan Nabi-Nya tahu. Para sahabat telah mengakui bahawa mereka tidak tahu apa-apa dan hanya Allah dan Nabi-Nya tahu. Para sahabat Nabi Muhammad saw telah mencapai tahap seperti iman bahawa mereka percaya apa pun yang dikatakan oleh Allah dan Nabi-Nya sebagai kebenaran nyata. Para sahabat tidak akan berbahas pada setiap perintah Allah dan Nabi-Nya. Mereka mendengarkan dan mereka menaatinya. Mereka memiliki percaya bahawa mereka akan berjaya hanya bila mereka mematuhi segala perintah Allah dalam cara-cara Nabi Muhammad saw Ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya adalah mutlak. Namun, ketaatan kepada selain Allah tidak mutlak. Kita hanya mematuhi keputusan Amir kita saat keputusan sesuai dengan perintah Allah dan Nabi-Nya. Pada masa Nabi Muhammad melihat salah satu sahabat nabi kepada Nabi melihat bahawa Amir kita telah memberitahu kita untuk melompat ke dalam api tetapi kita tidak taat kepadanya. Tentang hal ini, Nabi Muhammad saw berkata bahawa jika anda taat anda Amir anda akan masuk ke dalam api neraka.
Kita tidak boleh mematuhi Amir sama seperti kita taat kepada Allah dan Nabi-Nya. Kita hanya mematuhi Amir ketika dia memerintahkan kita untuk taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Ketika Amir meminta kita untuk melompat ke dalam api, arahan Amir kita ialah melawan perintah Allah dan kita harus tidak taat Amir kita. Dalam kes kita taat Amir kita dan kita melompat ke dalam api lalu kita telah membuat Amir sebagai Allah kita. Kita telah membuat Amir sebagai Allah kita kerana kita telah mematuhi meskipun urutan Amir kita ialah melawan perintah Allah. Ketika orang-orang Yahudi taat apa pun yang ulama atau disebut Rabbai menyuruh mereka untuk melakukan Allah mengatakan dalam Quran bahawa orang Yahudi telah dibuat mereka Rabbai sebagai Allah mereka. Orang-orang Yahudi tidak menyembah mereka melainkan orang-orang Yahudi Rabbai mematuhi arahan Rabbai meskipun arahan menentang perintah Allah. Selain Allah dan Nabi Muhammad, tidak ada ketaatan mutlak. Kita hanya mematuhi perintah selain perintah Allah dan Rasul saw ketika arahan tidak bertentangan dengan perintah Allah dan Rasul saw. Kita tidak boleh mematuhi perintah orang tua kita ketika itu adalah melawan perintah Allah dan Rasul saw
Ketika kita membuat solat dengan jemaat, kita harus mengikuti imam. Ketika imam membuat kesalahan dan kita sangat yakin bahawa yang imam membuat kesalahan, Allah memerintahkan kita untuk mengingatkan imam dengan mengucapkan subhanallah. Kita mengingatkan imam kerana itu adalah perintah Allah dan niat kita mengingatkan imam hanya untuk menyukakan Allah. Dalam hal imam mengabaikan teguran kita maka Allah memerintahkan kita untuk melakukan ‘mufarakah’. ‘Mufarakah’ tidak bererti kita berhenti membuat solat tetapi itu bererti kita meneruskan solat membuat kita sendiri tanpa mengikuti imam. Allah memerintahkan kita untuk melakukan pekerjaan dakwah secara jemaah. Dalam setiap Jemaah, mesti ada seorang Amir. Kita mengikuti Amir selama mereka meminta kita untuk mengikuti Allah dan Nabi-Nya. Ketika Amir tidak mengikuti perintah Allah atau meminta kita juga untuk menderhaka kepada Allah, maka Allah memerintahkan kita untuk mengingatkan Amir dengan sopan. Dalam hal, Amir mengabaikan setelah ingatkan dan terus menderhaka kepada Allah maka Allah memerintahkan kita untuk melakukan ‘mufarakah’. ‘Mufarakah’ tidak bererti kita berhenti membuat dakwah. Ketika kita berhenti membuat dakwah, kita telah menderhaka kepada Allah. ‘Mufarakah’ bererti kita terus membuat jalan dakwah Allah ingin tetapi tanpa mengikuti Amir, yang telah menderhaka kepada Allah.
Setelah kita telah mengingatkan Amir, kita telah mematuhi kehendak Allah. Allah telah memerintahkan kita hanya untuk mengingatkan dan bukan untuk membuat atau memastikan Amir untuk taat kepada Allah. Ketika kita telah mengingatkan Amir Amir diabaikan dan mengingatkan kita maka kita tidak boleh disalahkan atas ketidaktaatan Amir. Kita mesti mematuhi perintah Allah lebih daripada mematuhi arahan daripada Amir. Apabila kita mematuhi arahan Amir, yang menentang perintah Allah, maka kita telah membuat Amir kita sebagai tuhan kita. Ketika Amir berusaha untuk menghentikan kita daripada melakukan pekerjaan dakwah di jalan Allah maka kewajipan kita untuk melakukan ‘mufarakah’ daripada Jemaah yang telah menderhaka kepada Allah. Kita harus terus melakukan pekerjaan dakwah di jalan yang Allah mahukan yang merupakan jalan Nabi Muhammad saw

No comments:

Post a Comment