Wali
Qutb, Abdal, Awtad, Nujaba', Rijal al-Ghaib Dan Rijal Allah
Oleh:
Prof. Dr. Abdulfatah Haron Ibrahim
Pendahuluan
Kajian
Tasawuf dianggap tidak lengkap tanpa menyentuh fikrah Wali Qutb,
Abdal, Awtad, Nujaba', Rijal al-Ghaib dan Rijal Allah dan
seumpamanya. Pengkaji terdahulu seperti Ibn Taimiyyah dan Ibn Khaldun
serta pengkaji terkini seperti Abu al-'Ila 'Afifi, Ahmad Amin dan Abu
al-Wafa al-Taftazani adalah antara mereka yang menyentuh persoalan
ini. Pendapat mereka akan digunakan dalam mengulas isu Wali Qutb,
Abdal, Awtad, Nujaba', Rijal al-Ghaib dan Rijal Allah.
Pandangan
tentang Wali Qutb, Abdal, Awtad, Nujaba', Rijal al-Ghaib dan Rijal
Allah
1.
Ibn Taimiyyah
Dalam
kitabnya Fatawa, Ibn Taimiyyah telah menjelaskan pen-dapatnya iaitu:
Manakala banyak nama yang disebut oleh ahli ibadat dan orang awam
seperti Ghawth di Makkah, Awtad ada empat, Qutb ada tujuh, Abdal ada
40, Nujaba' ada 300, semuanya tiada dalam al-Qur'an. Tidak ada
ma'thurah daripada Nabi s.a.w. sama ada sanad sahih atau da'if
muhtamal kecuali lafaz Abdal. Menurut riwayat hadith Syami munqati'
al-isnad daripada Ali k.a.w., marfu' kepada Nabi s.a.w. bermaksud:
Di
kalangan orang Syam (Syria) ada Abdal 40 orang lelaki. Apabila mati
seorang, Allah gantikan tempatnya dengan lelaki lain."
Orang
Salaf tidak menyebut apa-apa (tentang Wali Qutb, Abdal, Awtad dan
Nujaba').
2.
Ibn Khaldun
1.
Dalam Muqaddimah Ibn Khaldun, beliau menyatakan: Orang tasawuf
kebelakangan ini bercakap tentang kasyaf dan tentang apa yang ada di
sebalik alam inderawi. Mereka menyatakan perkara yang samar-samar.
Ramai di kalangan mereka sampai kepada doktrin hulul dan wahdat
(Allah meresap dalam alam atau diri dan "jadi satu").
Golongan mereka yang terdahulu bergaul dengan Syi'ah Isma'iliyyah
pelampau yang kebelakangan juga menganut fahaman hulul dan
mempercayai bahawa imam-imam Syi'ah itu Allah (Allah hulul dalam diri
imam-imam itu). Fahaman ini tidak ada sebelum ini. Kata-kata antara
dua belah pihak ini bercampur aduk dan akidah mereka juga
serupa-menyerupai. Lahirlah di kalangan orang bertasawuf doktrin Qutb
ertinya ketua bagi semua arifin. Mereka menganggap makam Qutb tentang
makrifat amatlah tinggi, tidak boleh ditandingi sehingga mati, lalu
tempatnya itu diisi oleh seorang arif yang lain.
2.
Ibn Sina juga memperkatakan perkara ini iaitu: Al-Haq yang maha agung
adalah terlalu tinggi tiada tercapai dengan sama rata oleh semua
mereka yang menuntutinya atau dapat melihatnya kecuali seorang sahaja
dalam satu majlis bergilir-gilir. Teori Qutb (ada satu lepas satu)
ini tidak boleh diterima akal dan tidak ada dalil syarak. Tetapi
semata-mata satu percakapan yang berbentuk retorik. Inilah yang
diperkatakan oleh Syi'ah Rafidah.
Kesimpulannya:
1.
Teori wali Qutb, Abdal, Awtad, Nujaba'... tidak ada dalil syarak
kecuali Abdal dan bercanggah dengan akal yang waras. Tidak timbul di
kalangan al-Salaf al-Salih.
2.
Hadis Abdal ini jika sahih sekalipun, tidak boleh meliputi kesemua
Wali Qutb, Awtad, Nujaba'...
3.
Munculnya teori Wali Qutb, Abdal, Awtad Nujaba' ini adalah pengaruh
daripada Syi'ah Isma'iliyah Rafidah (yang juga dikenali kemudiannya
dengan nama Batiniyah).
3.
Ahmad Amin
1.
Ahmad Amin dalam kitabnya Dhuha al-Islam telah menyatakan
pendapatnya: Ekoran daripada Imam Mahdi al-Muntazar, orang tasawuf
berhubung rapat dengan Syi'ah. Mereka mengambil doktrin Imam Mahdi
dari Syi'ah tetapi dibalut dengan Qutb. Dari sini maka tertegaklah
kerajaan khayalan dan bayangan. Maharaja kerajaan ini ialah Qutb yang
tepat maksudnya dengan doktrin Imam Mahdi dalam Syi'ah. Qutb inilah
yang mentadbir segala urusan makhluk dalam setiap zaman. la juga
tiang langit. Tanpa tiang, langit akan runtuh.
2.
Selepas Qutub ialah Nujaba' yang merupakan 12 buruj di langit. Ahmad
Amin memetik daripada kitab al-Futuhaat al-Makkiyyah yang menyatakan
bahawa Nujaba' itu ada 12 Naqib dalam setiap zaman. Setiap Naqib alim
dengan khasiat setiap buruj yang Allah letakkan padanya
berbagai-bagai rahsia dan memberi kesan di tangan Nuqaba' ini
terletaknya segala ilmu syariat yang diturunkan oleh Allah. Mereka
juga tahu segala yang terpendam di hati dan jiwa manusia, tahu apa
ada pada iblis sedangkan iblis sendiri tidak tahu. Apabila seseorang
itu melangkah di bumi ini, Nuqaba' tahu sama ada langkah itu baik
atau sial.
3.
Ahmad Amin berpendapat: Kaum Sufi membangunkan kerajaan batin di
sebalik kerajaan zahir ini. Mereka mengambil fikrah Mahdiyah (Imam
Mahdi) lalu diubah lafaznya (kepada Qutb, Nujaba') serta mengemaskan
susunannya. Semuanya mengawan di alam khayalan dan berlari mengejar
bayangan. Semuanya adalah madah syair, tetapi bukan yang indah selesa
tetapi merosakkan akidah dan amalan manusia. Jauh menyeleweng
daripada akal fikiran yang waras dalam menjalankan pen-carian hidup
seharian. Mereka tidak lagi melancarkan reformasi masyarakat dan
menegakkan keadilan. Mereka merayau di perlembahan khayal. Pemerintah
juga merayau dalam perlembahan korup. Seolah-olah mereka senang
dengan keadaan begitu. Pemerintah jadi rosak, rakyat hidup dalam
impian dan bangsa menjadi porak-peranda.
Kesimpulannya:
1.
Golongan tasawuf bercampur dengan Syi'ah Isma'iliyyah lalu mengambil
doktrin Ketuhanan Imam atau Mahdiyah mereka dengan mengubah lafaznya
sahaja daripada Imam Mahdi kepada Qutb.
2.
Tegaklah kerajaan khayalan yang bercanggah dengan alam kenyataan.
Maharaja atau presiden kerajaan ini bergelar Qutb. Allah hulul dalam
Qutb ini, maksum, tahu segala perkara ghaib, tidak bersalah atau
terlupa sama seperti doktrin Imam atau Imam Mahdi al-Muntazar dalam
akidah Syi'ah.
Ringkasnya
idea Qutb dengan Imam atau Imam Mahdi adalah sama.
3.Ada
12 Naqib menepati dengan 12 buruj. Setiap Naqib itu tahu
segala-galanya. Jelaslah di sini bahawa Ibn 'Arabi percayakan ilmu
astrologi.
4.
Dalam kitab Zahar al-Islam, Ahmad Amin menjelaskan: Kita patut ingat,
antara ajaran tasawuf yang paling pokok yang mempengaruhi umat Islam
ialah mengenai doktrin Qutb. Kata mereka: Qutb adalah insan tunggal
yang menjadi tempat Allah menilik kepadanya dalam setiap zaman.
Segala ehwal makhluk berputar padanya. Qutb meresap ke dalam seluruh
batin alam semesta sebagaimana roh meresap ke dalam jasad. Dia
meniupkan roh hayat ke seluruh alam semesta atasan dan bawahan.
Peranannya ialah menjaga dan memelihara alam maya ini. Begitulah
tugas Qutb sehingga dia mati lalu tempatnya diisi oleh salah seorang
daripada tiga orang wali berpangkat Awtad yang sebelum itu berpangkat
Abdal se-ramai 40 orang.
5.
Qutb ini juga digelar Ghawth kerana dia adalah tempat orang yang
bernasib malang datang mengadu. Qutb ini juga dinamakan Qutb al-Aqtab
kerana adanya dahulu bersama dengan ada Qutb-qutb lain di alam nyata
dan alam ghaib. Ini bererti Qutb itu tidak mengambil pangkat ini
daripada Qutb terdahulu dan tidak mempusakai kepada Qutb terkemudian.
Ini bererti Qutb itu adalah satu iaitu Haqiqah Muhammadiyyah.
Kesimpulannya:
1. Allah
menilik hal ehwal alam ini pada seorang insan bergelar Qutb.
2. Semua
hal ehwal makhluk berputar di sekitar Qutb.
3. Qutb
menyerap ke dalam alam semesta seperti roh dalam jasad.
4. Qutb
ialah Haqiqah Muhammadiyyah (yang digelar juga Nur Muhammad) .
Daripadanyalah terjadi seluruh alam semesta ini atau Insan Kamil.
Semuanya ini lahir dari Martabat Wahdah atau Ta'yyun Awal dalam
perbilangan Wahdat-al-Wujud Martabat Tujuh.
4.
Abu al-Wafa al-Taftazani
Pendapat
beliau tentang perkara ini dalam kitabnya Madkhal Ha al-Tasawuf
al-Islami boleh disimpulkan seperti berikut;
1.
Ekoran daripada al-Hallaj mengatakan, Allah hulul, (menempat) dalam
dirinya, maka Nur Muhammad pun ikut sama dikatakan qadim. Inilah
punca yang mendorong kaum sufi kebelakangan yang berfalsafah
menimbulkan teori Qutb atau Insan Kamil atau Haqiqah Muhammadiyyah.
2.
Falsafah tasawuf ini menjadi sasaran kritik fuqaha' kerana mereka
menegakkan doktrin wahdat al-wujud, teori Qutb, kesatuan semua agama
yang semuanya ini bercanggah dengan Akidah Islamiah.
3.
Antara penganut wahdat al-wujud ialah pengikut Ibn 'Arabi, al-Jili.
Dialah yang memperkenalkan teori Insan Kamil atau kalimah Ilahiyah.
Doktrin ini adalah sama maksudnya dengan teori al-Hallaj yang
mengatakan Nur Muhammad itu qadim dan teori Qutb Ibn 'Arabi.
4.
Ibn al-Farid juga mengatakan bahawa Qutb itu tidak lain daripada roh
Muhammadi, atau Haqiqah Muhammadiyyah yang menjadi sumber segala ilmu
dan makrifat bagi para nabi dan Qutb-qutb.
5.
Kemungkinan besar bahawa punca Roh Muhammadi atau Qutb ini datang
daripada akidah bangsa Iran purba yang dikenali dalam Islam dengan
nama Majusi atau Zaradistiyah.
5.
Abu al-'Ila 'Afifi
1.
Haqiqah Muhammadiyyah ialah tidak lain daripada Qutb namanya bagi
orang tasawuf dan imam maksum nama-nya bagi Syi'ah Isma'iliyyah dan
Qaramitah. Khatam al-auliya' seorang sahaja yang menjadi pewaris ilmu
batin yang dia terima secara langsung dan Roh Muhammadi yang biasanya
digelar Qutb oleh orang sufi. la bukan Nabi Muhammad yang lahir di
Makkah dan wafat di Madinah, tetapi Satu Hakikat Yang Qadim yang
menepati teori al-'Aql al-Awal bagi Plato dan al-Kalimah bagi orang
Kristian.
2.
Orang tasawuf membangunkan sebuah kerajaan di alam khayalan dan di
alam awangan dan impian kosong semata-mata. Tidak berjejak di alam
nyata dan menyalahi al-Qur'an dan Sunnah serta akal yang waras.
Maharaja kerajaan khayalan ini bergelar Qutb. Di bawah Maharaja Qutb
ini bergelar Awtad ada empat, Abdal ada 40, Nujaba' ada 300. Penyeru
atau mereka yang bertawassul dengan Qutb ini biasanya terdiri
daripada orang sufi. Ada menyerunya dengan bermacam-macam nama dan
bunyi seperti;
1.
Maksud fikrah Qutb tidak lain tidak bukan daripada Akidah Imamah atau
Imam Mahdi al-Muntazar yang merupakan hululiyah Allah (Allah ada
dalam dirinya) sebab itulah dia maksum.
2.
Nama lain bagi Qutb atau nama-nama yang sama maksudnya dengan Qutb
ialah seperti Haqiqah Muhammadiyyah, Nur Muhammad, Insan Kamil,
al-'Aql al-Awal dan al-Kalimah. Kesemuanya tidak lain dari fikrah
wah-dat al-wujud.
Contoh Amalan
Menyeru
dan memohon pertolongan daripada Qutb dan yang berpangkat bawahan
daripadanya. Antara lain berlagu nasyid seperti ini:
Nasyid
ini dikatakan dikarang oleh Ali Zainal Abidin ibn al-Husain bin Ali
bin Abu Talib. Nama-nama ini jelas menunjukkan mereka bergelar Imam
di kalangan Syi'ah. Di sini dapat difahami ianya berasal daripada
Syi'ah.
Cara
memberi salam kepada Qutb al-Aqtab yang berbunyi:
Cara
memberi salam kepada Rijal al-Ghaib;
Maksud
petikan ini antara lain:
1.
Menyeru Qutb al-Aqtab kerana dialah pemerintah zaman dan imam
tempatan, penegak perintah Tuhan, Pewaris kitab, Pengganti
Rasulullah, kesemua yang ada dalam masanya adalah keluarganya. Dialah
juga penurun hujan dengan doanya.
ii.
Memberi salam kepada Rijal al-Ghaib (lelaki yang tidak boleh
dilihat), juga dia bergelar Arwah al-Muqaddasah, hai Nuquba', hai
Nujaba', hai Ruqaba', hai Budala', hai Awtad al-Ardhi al-Arba'ah
(pasak bumi yang empat), hai dua imam, hai Fard, hai Umana',
tolongilah aku dengan pertolongan, lihatlah akan daku dengan penuh
kasihan. Sampaikanlah hajatku dan tujuanku.
iii.
Ucap selawat kepada Khidir.
Kesimpulan
Konsep
Wali Qutb, Abdal, Awtad, Nujaba', Rijal al-Ghaib dan Rijal Allah
adalah bersumberkan fikrah Wahdat al-Wujud. Konsep berkenaan tidak
terdapat dalam al-Qur'an dan Sunnah. Tidak pernah timbul di kalangan
al-Salaf al-Salih kecuali Abdal. Walau bagaimanapun Abdal sahaja
tidak dapat menolong menegakkan kebenaran akidah hirarki wali-wali
dalam kepercayaan tasawuf ini.
Fikrah
Qutb adalah pengaruh daripada fikrah Imamah Syi'ah. Dalam diri imam
Syi'ah hulul Allah, dengan Haqiqah Muhammadiyyah, Nur Muhammad, Insan
Kamil, al-'Aql al-Awal bagi Plato dan al-Kalimah bagi Kristian.
Semuanya adalah perkara yang sama kerana semuanya itu terbit daripada
zat Allah.
Fikrah
Wahdat al-Wujud ini bercanggah dengan Ithnaniyah al-Wujud pegangan
Ahli Sunnah. Doktrin Wali Qutb, Abdal, Awtad, Nujaba', Rijal al-Ghaib
dan Rijal Allah ini adalah merosakkan akidah.
Menyeru,
memohon pertolongan, minta sampaikan hajat bertawassul dan memberi
salam kepada Wali Qutb, Abdal, Awtad, Nujaba', Rijal al-Ghaib dan
Rijal Allah, adalah menyeru kepada hakikat yang tidak nyata malah
hanya kosong dan dalam khayalan. la hanya merupakan Imam menurut
fahaman Syiah atau Imam Mahdi.
Penutup
Hakikat
Wali Qutb, Abdal, Awtad, Nujaba', Rijal al-Ghaib dan Rijal Allah
sebenarnya tidak wujud dalam Islam yang berdasarkan al-Qur'an,
al-Sunnah dan al-Salaf al-Salih, tetapi berasal daripada fahaman
Syiah. Pengertian Qutb juga sama dengan Haqiqah Muhammadiyyah, Nur
Muhammad, Insan Kamil dan Roh Muhammadi. la juga bersamaan dengan
al-'Aql al-Awal bagi Plato dan al-Kalimah dalam Kristian.
*
Sanad kepada AH ini mencerminkan ada hubungan antara tasawuf dengan
Syi'ah (tasyayyu') - Penulis.
sumber
: www.al-ahkam.net dan JAKIM
Hijab
Diangkat
Sejak
bermula kemunculan mereka di tengah-tengah umat Islam pada zaman
dahulu hingga ke hari ini, golongan bertasawwuf telah memberi tumpuan
kepada perkara ghaib yang merupakan satu dari ajaran pokok agama
Islam, dan cuba memusnah dan mencabut akar umbinya dari hati
orang-orang yang mengikuti jalan mereka dan menuruti agenda mereka.
Sedangkan Allah telah menjadikan keimanan kepada perkara ghaib itu
sifat pertama orang-orang yang bertaqwa seperti firmanNya di dalam
surah al-Baqarah:
“الم,
ذلك
الكتاب لا ريب فيه هدى للمتقين,
الذين
يؤمنون بالغيب”
.
Maksudnya
lebih kurang: “Alif Laam Miim, itulah kitab yang tiada keraguan, di
dalamnya ada petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa, yang beriman
dengan perkara ghaib.”
Allah
telah menjadikan keimanan kepada perkara ghaib itu sebagai sifat
orang-orang yang bertaqwa, yang berpandu kepada al-Quran dan
as-Sunnah, ialah agar orang-orang yang beriman itu bersatu dalam cara
penerimaan, iaitu mereka tidak menerima khabar mengenai
perkara-perkara ghaib melainkan dari Allah yang mewahyukannya kepada
rasul-rasul dan nabi-nabiNya sahaja. Golongan bertasawwuf merupakan
orang-orang pertama yang meruntuhkan ajaran pokok agama Islam ini
dengan mengadakan apa yang mereka namakan “kasyfu tasawwuf” yang
menurut mereka bererti diagkatkan hijab dari hati dan pandangan
seseorang yang bertasawwuf supaya dia dapat melihat segala-gala yang
ada di langit dan di bumi!! Tiada sehelai daun yang gugur melainkan
dia ada melihatnya!! Dan tiada setitik air yang jatuh dari langit
melainkan dia mengetahuinya!! Tiada bayi yang lahir, tiada ikatan
yang terikat, tidak bergerak sesuatu yang diam atau tidak berdiam
sesuatu yang bergerak melainkan semuanya ada di dalam pengetahuan
orang yang bertasawwuf belaka.
Di
dalam hasil-hasil karya golongan bertasawwuf terdapat
ungkapan-ungkapan yang menandakan bahawa di depan seseorang yang
bertasawwuf tiada hijab dan tiada pintu yang tertutup rapat!! Ia
tidak mengalami sebarang kesukaran untuk mengetahui sesuatu yang ada
di bumi dan di langit!! Bahkan ia tahu apa yang dituliskan di Luh
Mahfuz setiap saat, tahu dengan bahasa apa yang dituliskan dan dengan
qalam mana digunakan, tahu segala rahsia isi kandungan al-Quran dan
tahu apa yang ada sejak azali dan apa yang akan berlaku pada zaman
abadi!!
Golongan
bertasawwuf mendakwa seseorang yang bertasawwuf, dikasyafkan
kepadanya pengertian-pengertian al-Quran dan hadits-hadits yang tidak
diketahui ulama’ syariat, yang mereka namakan ulama’ zahir,
ulama’ kertas dan atsar yang disalin dari orang-orang yang telah
meninggal dunia.
Golongan
bertasawwuf menerima ilmu-ilmu itu terus menerus dari Rasulullah
s.a.w, kadang-kadang dalam keadaan sedar dan kadang-kadang dalam
keadaan tidur! Mereka bertanya kepada Baginda s.a.w dan memperolehi
banyak ilmu darinya secara langsung!! Lebih daripada itu mereka
mendakwa mempunyai ilmu-ilmu yang tidak terdapat di dalam al-Quran
dan as-Sunnah, dan memperolehinya dari Nabi Khaidhir a.s yang
berpegang kepada syariat kebatinan dan yang membekalkannya kepada
para wali!! Nabi Musa dan seluruh nabi-nabi yang lain, termasuk Nabi
Muhammad s.a.w, berpegang kepada syariat yang zahir!! Nabi Khaidhir
mengikut syariat kebatinan yang menghalalkan mana yang haram di sisi
syariat yang zahir!! Kerana itulah Nabi Khaidhir membunuh seorang
budak muda tanpa sebarang dosa, merosakkan perahu orang yang
menumpangkannya secara percuma dan menegakkan dinding yang hampir
roboh di kampung penduduk yang tidak berbudi kepadanya!!
Perbuatan-perbuatan itu telah disangkal dan ditolak oleh
pemegang-pemegang syariat yang zahir seperti yang ditunjukkan oleh
Nabi Musa a.s! Golongan bertasawwuf itu mendakwa berpegang kepada
syariat kebatinan yang kononnya dipegang oleh Nabi Khaidhir, dan dari
Nabi Khaidhir juga mereka mempelajari ilmu-ilmu yang khusus yang
disangkal oleh pengikut-pengikut syariat yang zahir kerana
kejahilannya!!
Yang
anehnya di antara ajaran-ajaran ilmu kebatinan yang mereka dakwa
telah mempelajarinya ialah berzina, berhubungan seks dengan keldai,
liwat, minum khamar, berbogel, terpekik-pekik di jalan-jalan, memaki
hamun muazzin-muazzin sewaktu masuk waktu solat, mencemuh dan
menghina nabi-nabi, mendakwa setiap makhluk ialah Allah, memberi
salam kepada anjing dan babi, bersimpati kepada iblis dan cuba
mencapai martabatnya, menjadikan Firaun lebih mengetahui tentang
Allah daripada Nabi Musa a.s, membersihkan kaum Nabi Nuh dari tuduhan
syirik dan mendakwa Nabi Muhammad bersemayam di Arasy!
Ini
adalah sebahagian kecil daripada ajaran-ajaran kebatinan yang
diperolehi golongan bertasawwuf melalui kasyaf, iaitu penyingkapan
hijab dari penglihatan mata dan hati untuk melihat hakikat dalam
keadaan yang sebenar. Mereka mendakwa Nabi Khaidhir itulah yang
mengajarkannya kepada mereka! Bahkan sesetengah mereka melangkah
lebih jauh lagi dalam pembohongan dan pendustaan hingga ke tahap yang
paling rendah dengan mendakwa mereka menerima ilmu-ilmu itu daripada
malaikat pembawa ilham sebagaimana Nabi Muhammad s.a.w menerima
ilmu-ilmunya daripada malaikat pembawa wahyu! Sementara yang lain
pula mendakwa mereka menerima ilmu-ilmu mereka daripada Allah secara
langsung tanpa perantaraan dan ilmu-ilmu itu tercetak di dalam jiwa
mereka! Kepada mereka diperlihatkan segala perkara di dalam azali dan
segala hal pada zaman abadi melalui roh-roh mereka, juga tanpa
perantaraan! Keazaman mereka tiba di langit dan apa yang di atas
langit, dan tiba di bumi dan apa yang di bawah bumi!
Malahan
golongan bertasawwuf itu telah meluaskan skop kasyaf mereka dengan
mendakwa bahawa melalui kasyaf itu mereka mengetahui rahsia-rahsia
huruf terputus di permulaan sesetengah surah al-Quran. Mereka boleh
meriwayatkan kisah-kisah sebenar para anbiya’ dan boleh bertemu dan
berhimpun dengan mereka serta menanyakan cerita-cerita terperinci
mengenai diri dan pengalaman masing-masing! Mereka mendakwa telah
memperolehi lebih banyak daripada apa yang termaktub di dalam
al-Quran! Mereka mendakwa telah melihat syurga dan neraka dengan mata
kepala sendiri! Malahan bagi mereka neraka tidak mempunyai sebarang
nilai kerana menurut mereka api neraka itu akan padam andainya salah
seorang daripada mereka meludahnya sepertimana yang disebutkan oleh
Abu Yazid al-Bastami dan tokoh-tokoh mereka yang lain! Bagi mereka
memandang kepada syurga itu suatu perbuatan syirik dan kotor kerana
mereka hanya memandang kepada Allah semata-mata! Seorang dari mereka
apabila membaca firman Allah: “منكم
من يريد الدنيا ومنكم من يريد الأخرة”
yang
bermaksud lebih kurang: “Di antara kamu ada yang mahukan dunia, dan
di antara kamu ada yang mahukan akhirat” telah mencemuh para
sahabat dengan berkata: “Cis! Tiadakah di antara kamu yang mahukan
Allah?!!” Begitu juga seorang yang lain dari kalangan mereka,
sewaktu membaca firman Allah: “إن
أصحاب الجنة اليوم في شغل فاكهون”
yang
maksudnya lebih kurang: “Sesungguhnya penghuni-penghuni syurga pada
hari itu bersenang-lenang dalam pekerjaannya”, telah berkata:
“Penghuni-penghuni syurga itu telah dilekakan daripada mengingati
Allah!”
Pendek
kata golongan bertasawwuf itu menganggapkan diri mereka telah dapat
menyingkap pengertian-pengertian al-Quran yang didakwanya berbeza
daripada apa yang diketahui oleh para-para sahabat Rasulullah s.a.w
dan para ulama’ di sepanjang zaman! Bagi mereka, kitab suci
al-Quran mengandungi pengertian-pengertian yang lain daripada yang
diketahui umum kaum muslimin, dan mengandungi banyak ilmu yang hanya
diketahui oleh mereka sahaja!
Sedangkan
sebenar-benar ilmu yang mereka dakwakan itu tidak termaktub sama
sekali di dalam al-Quran kerana ilmu yang mereka maksudkan itu ialah
falsafah-falsafah lama, khurafat, dan kepercayaan-kepercayaan karut
yang diperkenalkan oleh filosof-filosof Greek purba, kahin-kahin
Hinduisma, syaitan-syaitan Majusi, konsep penghalalan segala-gala
dari ajaran mani dan mazdak dan berbagai-bagai jenis dongeng yang
dijadikan oleh golongan bertasawwuf itu sebagai kasyaf dan hakikat
tasawwuf, juga sebagai pengertian-pengertian al-Quran dan
pengertian-pengertian hadits Rasulullah s.a.w! Ada pula di antara
mereka yang pernah mendabik dada mengaku dengan berkata: “Kami
mengharungi samudera, sementara para nabi hanya berdiri di tebingnya
sahaja!” untuk menunjukkan dirinya lebih banyak berpengetahuan dan
makrifat seperti pencapaian ilmu daripada yang terdapat pada diri
para nabi!
Kasyaf
Dalam Buku “Al-Insanu Al-Kamil”
Salah
seorang tokoh dari kalangan yang bertasawwuf, iaitu Abdul Karim
al-Jili, telah menghasilkan sebuah karya yang diberi judul “al-Insanu
al-Kamil fi Makrifati al-Awakhiri wa al-Awa’ili. Menurut dakwaan
al-Jili, isi kandungan bukunya itu diperolehi dari Allah dan Allah
telah menyuruhnya supaya diterbitkan untuk tatapan orang ramai dan
ianya didokong keterangan-keterangan dari al-Quran dan as-Sunnah!
Sedangkan pada hakikatnya isi kandungan buku ini tidak sedikitpun
sejalan dengan keterangan-keterangan al-Quran dan sunnah Rasulullah
s.a.w, bahkan lebih berupa himpunan ajaran-ajaran sesat dan zindik!
Di antara isi kandungannya ialah dakwaan bahawa hanya Allah
semata-mata yang ada di dalam wujud ini! Dialah yang telah
menciptakan kewujudan dari diriNya untuk diriNya! Di sana tiada
sesuatupun melainkan Dia dan Dialah tuhan, hamba, syaitan, rahib,
langit, bumi, kegelapan, cahaya, anak kambing, serigala yang ganas,
dan sebagainya!
Dari
mula hingga akhir, tulisan-tulisan di dalam buku di dalam buku
tersebut berkisar di sekitar pengertian yang satu iaitu menyempitkan
Allah dengan sifat-sifat makhluk serta mendakwa makhluk itulah
sebenarnya ‘ain khaliq! Di samping itu penulis menambah pula bahawa
Nabi Muhammad s.a.w ialah manusia yang sempurna dan tuhan yang
sempurna yang bersifat dengan semua sifat Allah! Menurutnya, huruf
“Ha” yang terdapat pada lafaz “Huwa” di dalam ayat “قل
هو الله أحد”
adalah
kembali kepada Muhammad. Dengan demikian erti ayat tersebut ialah
“Katakanlah, wahai Muhammad! Dia, iaitu engkau, ialah Allah Yang
Maha Esa.” (al-Insanu al-Kamil fi Makrifati al-Awakhiri wa
al-Awa’ili, halaman 31). Inilah antara kasyaf yang telah diperolehi
Abdul Karim al-Jili dari alam ghaib yang jelas bertentangan dengan
keterangan al-Quran dan as-Sunnah.
MURID
Tok Kenali Kelantan yang menjadi ulama besar yang terkenal memang
ramai. Syeikh Utsman Jalaluddin Penanti al-Kalantani termasuk salah
seorang di antara mereka. Perjuangan jihad keilmuan Syeikh Utsman
Jalaluddin Penanti, sama ada dalam penerapan di ruangan mengajar mahu
pun menyebarkan pengkaryaan tulisan mempunyai sistem yang tersendiri.
Jika kita menoleh ke belakang sewaktu mencari ilmu itu sendiri Utsman
Jalaluddin mempunyai pengalaman yang berbeza dari orang lain.
Nama
lengkap beliau ialah Syeikh Utsman Jalaluddin Penanti bin Muhammad
bin Abdus Shamad al-Kalantani, lahir di Kampung Panjang, Daerah
Sering, Kota Bharu, Kelantan pada tahun 1297 H/1880 M. Ada riwayat
lain menyebut bahawa beliau lahir tahun 1300 H/1882 M dan wafat di
Mekah, hari Jumaat, 30 Zulhijjah 1371 H/19 September 1952 M. Saya
berpendapat, kelahiran tahun 1300 H/1882 M adalah yang dapat dipegang
kerana menurut riwayat, Utsman Jalaluddin sama tua dengan sahabatnya,
Syeikh Ismail bin Abdul Qadir al-Fathani atau Pak De `El, yang lahir
tahun 1300 H/1882 M.
Sewaktu
masih berada di Kelantan, Utsman Jalaluddin belajar kepada Haji Jamal
di Perupok. Selanjutnya belajar kepada Mufti Haji Wan Muhammad bin
Tuan Tabal. Utsman Jalaluddin melanjutkan pelajarannya di Mekah dan
bermukim di sana mulai tahun 1319 H/1901 M. Pada tahun tersebutlah
Utsman Jalaluddin bersahabat dengan Pak De `El al-Fathani.
Kedua-duanya
termasuk golongan murid termuda Syeikh Ahmad al-Fathani. Walau
bagaimana pun, kedua-duanya duduk dalam majlis pengajian dengan
orang-orang yang lebih tua, di antara mereka ialah Tok Kenali.
Syeikh
Utsman Jalaluddin al-Kalantani dan Pak De `El al-Fathani, sempat
belajar kepada Syeikh Ahmad al-Fathani hanya sekitar tujuh tahun
sahaja, kerana Syeikh Ahmad al-Fathani meninggal dunia pada tahun
1325 H/1908 M. Walau pun masih ramai guru beliau di Mekah selain,
Syeikh Ahmad al-Fathani, namun Syeikh Utsman Jalaluddin akhirnya
pulang ke Kelantan dan belajar kepada Tok Kenali.
Syeikh
Utsman Jalaluddin kahwin dengan Hajah Sara binti Haji Muhammad Saleh
bin Syeikh Jalaluddin al-Kalantani. Mengenai datuk pada Hajah Sara,
iaitu Syeikh Jalaluddin bin Muhammad Yusya bin Abdul Ghafur
al-Kalantani. (Rujuk Bahagian Agama, Utusan Malaysia, terbitan hari
Isnin, 13 September 2004, Seksyen 3, halaman 9.)
Hendaklah
diperhatikan bahawa Hajah Sara (isteri Syeikh Utsman Jalaluddin)
neneknya juga bernama Hajah Sara (isteri Syeikh Jalaluddin bin
Muhammad Yusya bin Abdul Ghafur al-Kalantani). Hajah Sara binti Haji
Muhammad Tahir al-Fathani adalah adik-beradik dengan Haji Ibrahim
(Pak Him). Haji Ibrahim (Pak Him) ini ialah ayah kepada Mufti Haji
Abdullah Fahim (Mufti Pulau Pinang), iaitu datuk kepada Datuk Seri
Abdullah Badawi Perdana Menteri Malaysia).
Salah
seorang anak Syeikh Utsman Jalaluddin ialah Tuan Guru Haji Saleh.
Pertama kali saya berjumpa Tuan Guru Haji Saleh, iaitu pada tahun
1976 dan baru-baru ini pada malam Ahad, 30 Rejab 1426 H/4 September
2005 M, beliau datang ke majlis tempat saya mengajar. Pada tarikh
tersebut banyak maklumat baru saya dengar daripada Tuan Guru Haji
Saleh di antaranya; ada yang dimuat dalam artikel ini. Tuan Guru Haji
Saleh menceritakan bahawa beliau belajar kitab Tashil Nail al-Amani
(nahu) dari ayahnya Syeikh Utsman Jalaluddin.
Syeikh
Utsman Jalaluddin secara langsung bersama-sama Pak De `El al-Fathani
belajar kepada penyusun kitab itu, iaitu Syeikh Ahmad al-Fathani.
Tuan
Guru Haji Saleh menceritakan pula, bahawa ayahnya Syeikh Utsman
Jalaluddin menceritakan Syeikh Ahmad al-Fathani adalah seorang yang
sangat bijak menggubah syair dan sangat besar pengaruhnya di Mekah.
Kata beliau, pernah terjadi seorang yang telah dijatuhi hukuman mati
oleh Mahkamah Mekah. Keluarga yang dihukum, mengadu halnya kepada
Syeikh Ahmad al-Fathani. Syeikh Ahmad menggubah syair, dikirim kepada
Sultan Turki dan Mahkamah Mekah. Akhirnya, orang yang telah jatuh
hukuman mati itu tidak jadi dijatuhi hukuman mati.
[pagebreak]
Syeikh
Utsman Jalaluddin Penanti al-Kalantani termasuk ulama dunia Melayu
yang menghasilkan karya yang banyak ditulis dalam bahasa Arab dan
bahasa Melayu. Di antaranya ialah:
1.
Tathrif al-Arfi fi Tashrif ash-Sharf, ditulis dalam dwi bahasa, Arab
dan Melayu. Diselesaikan pada 23 Zulhijjah 1354 H/1935 M. Kandungan
membahas ilmu saraf. Di antara maklumat pada mukadimah Syeikh Utsman
Jalaluddin mencatatkan, ``Padahal sungguhnya telah hamba pungut akan
dia daripada mutiara tashrif yang amat elok bagi guru hamba yang alim
lagi yang amat dalam ilmunya, lagi menghimpun bagi beberapa fan ilmu
yang bangsa kepada agama, iaitu Muhammad Yusuf yang dimasyhurkan
gelarannya di seluruh tanah-tanah Melayu dengan Tok Kenali di negeri
Kelantan. Yang telah diwafatkan dia pada hari Ahad, 2 Syaaban 1352
Hijrah.
Mudah-mudahan
diliputi kiranya akan dia oleh Allah Subhanahu wa Taala dengan
rahmat-Nya yang diredhai. Dan demikian tashrif itu, ialah daripada
seelok-elok peraturan pada permulaan pengajaran ilmu Arab. Dan
sungguhnya tiada hampir didapatkan seumpamanya pada masa yang
kemudian, dan pada masa yang dahulu-dahulu... Cetakan yang pertama
Mathbaah Persama, 83 Achen Street, Penang, 1354 H. Cetakan yang kedua
oleh percetakan yang sama tahun 1358 H dijadikan tiga juzuk, ialah
juzuk yang pertama dan kedua dalam satu jilid, sedang juzuk yang
ketiga dalam jilid yang lain.
2.
Asy-Syarh al-Kabir, ditulis dalam bahasa Arab. Diselesaikan pada 16
Syaaban 1358 H/30 September 1939 M. Kandungan membahas ilmu saraf. Di
halaman kulit belakang diiklankan nama-nama karya Syeikh Utsman
Jalaluddin ialah: Fath al-Muin Arab-Melayu, jilid 1 sampai jilid 4,
Tafsir Jalalain Arab-Melayu, jilid 1 dan jilid 2, Mathali al-Anwar wa
Majalial-Azhar, jilid 1 dan jilid 2, Qiladah al-Iqyan fi Syabi
al-Iman, jilid 1, Mir-ah al-Iman, Miftah al-Jinan (tasawuf), Siraj
al-Islam Hadits Nur Nabi, Nujum al-Muhtadin Perbahasan Kaum Muda, dan
Tarif al-Urfi fi `Ilmi at-Tashrif (Arab-Melayu). Dicetak oleh
Mathbaah Persama, 83 Achen Street, Penang, Ramadhan 1358 H/Oktober
1939 M
3.
Ad-Durrah an-Nafiah fi Asyrath as-Saah), kitab ini terdiri beberapa
penggal. Kandungan membahas tentang tanda-tanda hari kiamat,
berdasarkan al-Quran, hadis dan tafsiran para ulama yang muktabar.
Cetakan yang pertama, The United Press, Pulau Pinang, tanpa
dinyatakan tarikh. Pada cetakan terdapat kata pujian dari Haji
Abdullah Pak Him, Mufti Pulau Pinang dan Seberang Perai, Haji Ahmad
Saad al-Mashri dan Haji Ahmad Tuan Husein, tarikh 2 Safar 1371 H.
Keseluruhan
karya Syeikh Utsman Jalaluddin belum dapat disenaraikan semuanya
dalam artikel ini, kerana saya berasa perlu mengambil data dan
memperkenalkan sebuah karya beliau yang berjudul Anwar al-Huda wa
Amthar an-Nada. Kitab ini adalah merupakan syarah Tafsir al-Jalalain
yang mengkombinasikan bahasa Arab dan bahasa Melayu. Tafsir ini
disebarkan secara berjilid untuk khairat Madrasah Manabi al-Ulum yang
diasaskan oleh pengarangnya di Penanti, Bukit Mertajam, Pulau Pinang.
Pada
halaman depan tafsir ini tertulis Syarhu Tafsir al-Jalalain. Di
bawahnya dinyatakan Arab, Melayu yang dinamakan Anwar al-Huda wa
Amthar an-Nada yang diterjemahkan di bawahnya kepada bahasa Melayu
dengan ``Beberapa Cahaya Bagi Penunjuk Dan Beberapa Hujan Bagi Embun.
Sesudah itu, penyusunnya menggubah tujuh bait syair (puisi) bahasa
Arab yang beliau terjemahkan kepada bahasa Melayu klasik.
Pada
halaman 2 dan 3 beliau menggubah syair Arab yang panjang terdiri 29
bait, juga beliau terjemah ke dalam bahasa Melayu klasik. Syeikh
Utsman Jalaluddin pada mukadimahnya, memberi komentar yang panjang
mengenai ilmu tafsir. Menurut beliau tentang pentafsiran al-Quran,
``Mulai daripada masa Nabi s.a.w. hingga kepada zaman yang kemudian
daripada sahabat-sahabat, dan tabiin, dan tabiit tabiin hingga kepada
zaman `ulama yang kemudian atas qaul yang tahqiq, yang berhubung
segala sanad mereka itu kepada Nabi s.a.w. Sesungguhnya awal-awal
yang menghimpunkan segala huruf tafsir itu ialah sekelian sahabat
Nabi s.a.w. di dalam Mekah, dan `Atha bin Abi Rabah dan Mujahid
daripada tabiin, dan lain-lainnya yang memindah oleh sekelian mereka
itu daripada Saiyidina Abdullah bin Abbas. Yang ia memindah daripada
Nabi s.a.w..
Daripada
kenyataan di atas dapat diambil kesimpulan bahawa, ``sanad yang
bersambung sampai kepada Rasulullah s.a.w. adalah sangat penting
dalam ilmu-ilmu Islam termasuk juga ilmu tafsir. Golongan yang bukan
daripada golongan ulama, jika mereka mentafsirkan al-Quran adalah
sukar untuk dapat diterima, kerana para ulama memberikan persyaratan
yang ketat mengenai itu.
[pagebreak]
Disiplin
Syeikh
Utsman Jalaluddin dalam Anwar al-Huda dengan memetik dari Syarh Ihya
`Ulumid Din bahawa seseorang yang akan mentafsir al-Quran mestilah
menguasai sekurang-kurangnya lima belas disiplin ilmu. Ilmu-ilmu itu
ialah:
1.
Ilmu Lughah, 2. Ilmu Nahwu, 3. Ilmu Tashrif, 4. Ilmu Isytiqaq, 5.
Ilmu Maani, 6. Ilmu Bayan, 7. Ilmu Badi, 8. Ilmu Qiraat, 9. Ilmu
Ushulid Din, 10. Ilmu Usul Fiqh, 11. Ilmu Asbab an-Nuzul, 12. Ilmu
Fiqh, 13. Ilmu Nasikh dan Mansukh, 14. Ilmu Hadis, 15. Ilmu Ludunni.
Pada
bahagian ini juga, Syeikh Utsman Jalaluddin menceritakan pandangan
gurunya Tok Kenali, kata beliau, ``Syahdan adalah guru hamba al-Alim
al-Allamah Syeikh Muhammad Yusuf Kenali, Kelantan, yang diwafatkan
dia pada 2 Syaaban, hari Ahad, pada tahun 1352 H, beberapa kali
disuruh akan dia di hadapan hamba supaya ia mentafsir akan Quran
sahaja dengan ketiadaan syarah, maka ia menolak akan dia. Dan ia
berkata, ``Kita bukan ahli bagi mentafsir akan Quran dengan ketiadaan
syarah karena kita tiada hafaz akan huruf-huruf tafsir dan kalimahnya
yang menerangkan maksud ... ``.
Riwayat
di atas bukanlah mencerminkan Tok Kenali tidak berkemampuan dalam
ilmu tafsir, tetapi adalah memperlihatkan sifat tawadhu beliau.
Sebaliknya ada orang yang tidak mendalami ilmu-ilmu Islam, tetapi
terlalu ceroboh dan berani untuk mentafsirkan al-Quran hanya
berdasarkan pemikiran akal semata-mata tanpa mempedulikan yang telah
digariskan oleh para ulama yang muktabar.
Ilmu
Laduni Dalam Islam
قَالُواْ
سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ
مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ
الْحَكِيمُ
Mereka
menjawab: “Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain
dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya
Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” ( QS Al
Baqarah : 32 )
Diantara
pelajaran yang bisa diambil dari ayat di atas adalah :
Bahwa
semua ilmu yang dimiliki makhluq hidup di bumi dan di langit adalah
ajaran dari Allah swt, termasuk ilmu yang dimiliki oleh manusia.
Dengan demikian, kita katakan bahwa semua ilmu yang dimiliki oleh
manusia adalah Ilmu Laduni, yaitu ilmu yang berasal dari Allah swt .
Timbul suatu pertanyaan, apa sebenarnya hakikat ilmu laduni menurut
pandangan Islam ? apakah seperti yang sering di pahami orang-orang
sufi selama ini atau ada arti lain yang lebih benar.
Pengertian
Ilmu Laduni
Menurut
Abu Hamzah As-Sanuwi, Ilmu laduni dalam pengertian umum terbagi
menjadi dua bagian. Pertama, ilmu yang didapat tanpa belajar
(wahbiy). Kedua, ilmu yang didapat karena belajar (kasbiy).
Bagian
pertama :
Bagian
pertama ini, terbagi menjadi dua macam:
1. Ilmu
Syar’iat, yaitu ilmu tentang perintah dan larangan Allah yang harus
disampaikan kepada para Nabi dan Rasul melalui jalan wahyu (wahyu
tasyri’), baik yang langsung dari Allah maupun yang menggunakan
perantaraan malaikat Jibril. Jadi semua wahyu yang diterima oleh para
nabi semenjak Nabi Adam alaihissalam hingga nabi kita Muhammad
shallallahu ‘alaihi wasallam adalah ilmu laduni termasuk yang
diterima oleh Nabi Musa dari Nabi Khidlir . Allah Subhanahu wa Ta’ala
berfirman tentang Khidhir:
فَوَجَدَا
عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ
رَحْمَةً مِنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ
مِن لَّدُنَّا عِلْمًا“
Yang
telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah
Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami.” (Al-Kahfi: 65)
Di
dalam hadits Imam Al Bukhari, Nabi Khidlir alaihissalam berkata
kepada Nabi Musa alaihissalam:
“Sesungguhnya
aku berada di atas sebuah ilmu dari ilmu Allah yang telah Dia ajarkan
kepadaku yang engkau tidak mengetahuinya. Dan engkau (juga) berada di
atas ilmu dari ilmu Allah yang Dia ajarkan kepadamu yang aku tidak
mengetahuinya juga.”
Ilmu
syari’at ini sifatnya mutlak kebenarannya, wajib dipelajari dan
diamalkan oleh setiap mukallaf sampai datang ajal kematiannya.
2. Ilmu
Ma’rifat (hakikat), yaitu ilmu tentang sesuatu yang ghaib melalui
jalan kasyf (wahyu ilham/terbukanya tabir ghaib) atau ru’ya (mimpi)
yang diberikan oleh Allah kepada hamba-hambaNya yang mukmin dan
shalih.
Ilmu
kasyf inilah yang dimaksud dan dikenal dengan julukan “ilmu laduni”
di kalangan ahli tasawwuf. Sifat ilmu ini tidak boleh diyakini atau
diamalkan manakala menyalahi ilmu syari’at yang sudah termaktub di
dalam mushaf Al-Qur’an maupun kitab-kitab hadits. Menyalahi di sini
bisa berbentuk menentang, menambah atau mengurangi.
Bagian
Kedua :
Adapun
bagian kedua yaitu ilmu Allah yang diberikan kepada semua makhluk-Nya
melalui jalan kasb (usaha) seperti dari hasil membaca, menulis,
mendengar, meneliti, berfikir dan lain sebagainya.
Dari
ketiga ilmu ini (syari’at, ma’rifat dan kasb) yang paling utama
adalah ilmu yang bersumber dari wahyu yaitu ilmu syari’at, karena
ia adalah guru. Ilmu kasyf dan ilmu kasb tidak dianggap apabila
menyalahi syari’at. Inilah hakikat pengertian ilmu laduni di dalam
Islam. [1]
Bagaimana
Ilmu Laduni menurut orang-orang sufi ?
Ilmu
Laduni menurut Sufi adalah sebagai berikut :
1/
“Ilmu laduni” atau kasyf adalah ilmu yang khusus diberikan oleh
Allah kepada para wali shufi. Kelompok selain mereka, lebih-lebih
ahli hadits, tidak bisa mendapatkannya.
2/
“Ilmu laduni” atau ilmu hakikat lebih utama daripada ilmu wahyu
(syari’at). Mereka mendasarkan hal itu kepada kisah Nabi Khidlir
alaihissalam dengan anggapan bahwa ilmu Nabi Musa alaihissalam adalah
ilmu wahyu sedangkan ilmu Nabi Khidhir alaihissalam adalah ilmu kasyf
(hakikat). Sampai-sampai Abu Yazid Al-Busthami (261 H.) mengatakan:
“Seorang yang alim itu bukanlah orang yang menghapal dari kitab,
maka jika ia lupa apa yang ia hapal ia menjadi bodoh, akan tetapi
seorang alim adalah orang yang mengambil ilmunya dari Tuhannya di
waktu kapan saja ia suka tanpa hapalan dan tanpa belajar. Inilah ilmu
Rabbany.”
3/ Ilmu
syari’at (Al-Qur’an dan As-Sunnah) itu merupakan hijab
(penghalang) bagi seorang hamba untuk bisa sampai kepada Allah
Subhanahu wa Ta’ala. Dengan ilmu laduni saja sudah cukup, tidak
perlu lagi kepada ilmu wahyu, sehingga mereka menulis banyak kitab
dengan metode kasyf, langsung didikte dan diajari langsung oleh
Allah, yang wajib diyakini kebenarannya. Seperti Abd. Karim Al-Jiliy
mengarang kitab Al-Insanul Kamil fi Ma’rifatil Awakhir wal Awail.
Dan Ibnu Arabi (638 H) menulis kitab Al-Futuhatul Makkiyyah.
Untuk
menafsirkan sebuah ayat atau untuk mengatakan derajat suatu hadits
tidak perlu melalui metode isnad (riwayat), namun cukup dengan kasyf
sehingga terkenal ungkapan di kalangan mereka”Hatiku memberitahu
aku dari Tuhanku.” Atau”Aku diberitahu oleh Tuhanku dari diri-Nya
sendiri, langsung tanpa perantara apapun.”
Sehingga,
akibatnya banyak hadits palsu menurut ahli hadits, dishahihkan oleh
ahli kasyf (tasawwuf) atau sebaliknya. Dari sini kita bisa mengetahui
mengapa ahli hadits (sunnah) tidak pernah bertemu dengan ahli kasyf
(tasawwuf). [2]
Salah
satu fenomena Ilmu Laduni yang terjadi dimasyarakat adalah apa yang
di alami oleh seorang kyai salah satu pendiri Pondok Pesantren di
salah satu kota di Jawa Timur .
Kyai
yang mempunyai 150-an santri itu mengaku bahwa dirinya mempunyai Ilmu
Laduni . Dengan Ilmu Laduni yang dimiliknya, sang kyai tersebut
mengaku mampu mengajarkan seseorang untuk menguasai berbagai bahasa
dengan tanpa bantuan alat pun, baik video, kaset bahasa asing,
laboratorium bahasa, apalagi native speaker. Tetapi cukup para
muridnya menjalani beberapa ritual, seperti mandi dan membaca
beberapa do’a dan sebagainya. Seseorang yang ingin belajar dengan
sang kyai ini dipungut biaya Rp 1 juta. Atau Rp 350.000, tergantung
pada level yang ia masuki .Sang kyai tersebut mengaku mendapatkan
ilmu laduni itu dari Nabi Khidir AS melalui ritual tirakat (lelaku,
bertapa). Tirakat tersebut dimulainya sejak usia tujuh tahun. Dan
biasanya dilakukan di tepi laut sambil mencari ikan. Pada usia
sekitar 12 tahun, sang kyai tersebut mengaku bertemu dengan Nabi
Khidir AS di tepi laut. Dalam pertemuan itu, menurutnya bahwa wujud
Nabi Khidir AS berupa seorang manusia yang mengenakan pakaian seperti
rakyat biasa. Kemudian nabi Khidir mengangkatnya sebagai
muridnya.. [3]
Bantahan
Singkat Terhadap Kesesatan di atas :
1.
Kasyf atau ilham tidak hanya milik ahli tasawwuf. Setiap orang mukmin
yang shalih berpotensi untuk dimulyakan oleh Allah dengan ilham. Abu
Bakar radhiallahu anhu diilhami oleh Allah bahwa anak yang sedang
dikandung oleh isterinya (sebelum beliau wafat) adalah wanita. Dan
ternyata ilham beliau (menurut sebuah riwayat berdasarkan mimpi)
menjadi kenyataan. Ibnu Abdus Salam mengatakan bahwa ilham atau ilmu
Ilahi itu termasuk sebagian balasan amal shalih yang diberikan Allah
di dunia ini. Jadi tidak ada dalil pengkhususan dengan kelompok
tertentu, bahkan dalilnya bersifat umum, seperti sabda Nabi
shallallahu ‘alaihi wasalam:”Barangsiapa mengamalkan ilmu yang ia
ketahui, maka Allah mewariskan kepadanya ilmu yang belum ia ketahui.”
(Al-Iraqy berkata: HR. Abu Nu’aim dalam Al-Hilyah dari Anas
radhiallahu anhu, hadits dhaif).
Ini
sesuai juga dengan firman Allah swt dalam surat Al Baqarah : 282
وَاتَّقُواْ
اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ
“ dan
bertaqwalah kamu kepada Allah, niscaya Allah akan mengajarimu”
Firman
Allah di dalam surat Al Hijr : 75
إِنَّ
فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّلْمُتَوَسِّمِينَ
“ Dan
sesungguhnya pada peristiwa tersebut ( hancurnya kaum Luth )
merupakan tanda bagi orang- orang yang mempunyai firasat “
Perlu
di garis bawahi disini, bahwa orang yang punya kelebihan tersebut
tidak akan mengaku- ngaku atau mengumumkan ilmu yang ia miliki di
depan umum, apalagi sengaja untuk dikomersialkan demi mencari
kekayaan dunia. Sungguh hal ini tidak sesuai dengan ruh ajaran Islam
yang mengajarkan uamtnya untuk tidak riya’, apalagi menggunakan
agama sebagai kendaran untuk mencari dunia. [4]
2.Nabi
khidir – menurut sebagian para ulama- diutus kepada kaum tertentu,
sebagaimana nabi Musa as hanya diutus kepada bani Israil. Dan suatu
hal yang sangat wajar sekali, apabila di satu zaman ada dua nabi atau
lebih. Buktinya ?
Dalam
surat Yasin ayat 13-14,Allah berfirman :
وَاضْرِبْ
لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ
إِذْ جَاءهَا الْمُرْسَلُونَ إِذْ
أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ
فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ
فَقَالُوا إِنَّا إِلَيْكُم مُّرْسَلُونَ
“ Berikan
( wahai Muhammad ) kepada mereka sebuah permitsalan para penduduk
suatu negri , ketika datang kepada mereka para utusan Allah . Ketika
Kami utus kepada mereka 2 orang rosul, maka mereka mendustakan
keduanya, maka Kami perkuat dengan rosul yang ketiga, mereka berkata
; “ Sesungguhnya kami adalah utusan Allah kepada kamu sekalian “
Contoh
yang lain adalah nabi Ibrohim, Ismail, Ishaq dan nabi Luth mereka
hidup dalam satu zaman, begitu juga nabi Daud dan Sulaiman, nabi
Ya’qub dan Yusuf , nabi Musa , Harun dan Syu’aib, dan terakhir
nabi Zakaria, Isa dan Yahya.
3. Nabi
Khidir as juga bukan pengikut nabi Musa as dan tidak diperintahkan
untuk mengikutinya , sehingga boleh-boleh saja bagi nabi Khidir
berbuat tidak seperti apa yang diajarkan nabi Musa as, karena setiap
nabi mempunyai manhaj dan syareah yang berbeda-beda. Kemudian setelah
itu datang seseorang mengaku sebagai wali Allah dan mempunyai ilmu
laduni , sehingga membolehkan dirinya keluar – atau tidak mengikuti
syareah yang di bawa nabi Muhammad saw. Na’udzibillahi
mindzalik
Jangankan dia….yang namanya nabi Isa as saja, nantinya kalau turun ke bumi lagi untuk membunuh Dajjal, akan ikut dan patuh dengan syareat nabi Muhammad saw.[5]
Jangankan dia….yang namanya nabi Isa as saja, nantinya kalau turun ke bumi lagi untuk membunuh Dajjal, akan ikut dan patuh dengan syareat nabi Muhammad saw.[5]
4.Adapun
pernyataan Abu Yazid, maka itu adalah suatu kesalahan yang nyata
karena Nabi shallallahu ‘alaihi wasalam hanya mewariskan ilmu
syari’at (ilmu wahyu), Al-Qur’an dan As-Sunnah. Nabi mengatakan
bahwa para ulama yang memahami Al-Kitab dan As-Sunnah itulah
pewarisnya, sedangkan anggapan ada orang selain Nabi shallallahu
‘alaihi wasalam yang mengambil ilmu langsung dari Allah kapan saja
ia suka, maka ini adalah khurafat sufiyyah. 5.Anggapan bahwa ilmu
syari’at itu hijab adalah sebuah kekufuran, sebuah tipu daya syetan
untuk merusak Islam. Karena itu, tasawwuf adalah gudangnya kegelapan
dan kesesatan. Sungguh sebuah sukses besar bagi iblis dalam
memalingkan mereka dari cahaya Islam.
6.Anggapan
bahwa dengan “ilmu laduni” sudah cukup adalah kebodohan dan
kekufuran. Seluruh ulama Ahlussunnah termasuk Syekh Abdul Qodir
Al-Jailani mengatakan: “Setiap hakikat yang tidak disaksikan
(disahkan) oleh syari’at adalah zindiq (sesat).” [6]
7.
Seseorang yang mengaku mendapatkan Ilmu Laduni, sebagaimana yang di
dapat oleh Nabi Khidir as, sama saja ia mengaku mendapatkan wahyu
dari langit, karena yang didapat nabi Khidir adalah wahyu. Seseorang
bisa mengetahui ilmu ghoib dengan perantara Jin atau Syetan , karena
Jin dan Syetan sering mencuri pendengaran tentang hal-hal ghoib dari
langit. Sebagaimana firman Allah didalam surat Al Hijr : 17-18,
وَحَفِظْنَاهَا
مِن كُلِّ شَيْطَانٍ رَّجِيمٍ إِلاَّ
مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ
شِهَابٌ مُّبِينٌ“
Dan
Kami jaga langit2 tersebut dari syetan yang terlaknat, kecuali mereka
yang mencuri pendengaran ( dari hal2 yang ghoib ) , maka dia akan
dikejar oleh batu api yang nyata “
Ayat –
ayat senada juga bisa dilihat di dalam surat As Shoffat :10 dan Surat
Jin : 9.
8.
Seseorang yang mengaku mempunyai ilmu laduni dengan perantara
ilmu-ilmu kanuragan ( ilmu kesaktian ) yang ia dapatkan dengan
latihan-latihan tertentu, seperti bertapa di tengah sungai selama 40
hari 40 malam, atau puasa selama 40 hari berturut-turut, atau dengan
hanya makan nasi putih saja tanpa lauk dalam jangka waktu tertentu
atau dengan cara-cara lain yang sering dikerjakan sebagian orang.
Maka kita akan tanyakan kepadanya, apakah cara-cara seperti itu
pernah diajarkan oleh Rosulullah saw dan para sahabatnya atau tidak ?
kalau jawabannya tidak, berarti dia mendapatkan ilmu tersebut dengan
meminta bantuan dari jin dan syetan.Sebagaimana seseorang bisa
menjadi kaya mendadak dengan meminta bantuan Jin dan Syetan.
Perbuatan seperti ini dilarang oleh Islam, sebagaimana firman Allah
didalam surat Jin : 6
وَأَنَّهُ
كَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنسِ يَعُوذُونَ
بِرِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ
رَهَقًا
“ Dan
sesungguhnya ada diantara manusia yang meminta perlindungan dari
segolongan Jin , maka segolongan Jin itu hanya aka menambah kepada
mereka kesusahan. “
Kita
dapati banyak orang pada zaman sekarang yang memelihara Jin untuk
memperoleh kekayaan dengan cepat, tetapi yang mereka dapatkan
hanyalah kesusahan. Mereka akhirnya mati secara mengenaskan karena
menjadi “ tumbal” Jin yang ia pelihara … Sungguh Maha Benar
Allah dengan segala firmanNya. [7]
[1] Lihat
Abu Hamzah As-Sanuwi, Ilmu Laduni, Antara Hakikat dan Khurafat
(http://van.9f.com/ilmu_laduni.htm)
[2] Lihat
Abu Hamzah As-Sanuwi, Ilmu Laduni, Antara Hakikat dan Khurafat
(http://van.9f.com/ilmu_laduni.htm)
[3] Lihat
Gatra Senin 4 April 20052. Lihat Ahmad Zain An Najah, Ilmu Laduni,
dalam www.al-ukhuwah.com atau
www.swaramuslim.net.
[6] Lihat
Abu Hamzah As-Sanuwi, Ilmu Laduni, Antara Hakikat dan Khurafat
(http://van.9f.com/ilmu_laduni.htm)
[7] Lihat
Ahmad Zain An Najah, Ilmu Laduni,
dalam www.al-ukhuwah.com atauwww.swaramuslim.net.
Lihat juga Ilmu Laduni, karya Imam Ghozali, penerbit : Al Hikmah (
Mizan Group ) ,

No comments:
Post a Comment